h1

Johanna hade permission från psyket..

april 27, 2007

Eftersom jag skrivit om Johanna Sällströms död tidigare känns det ju aktuellt att följa upp det nu när det skrivs om det igen i aftonbladet. Johanna Sällström hade permission från psyket när hon tog sitt liv och fast psykvården visste att hon var en skada från sin eget liv så släpptes hon på permission. Och detta är ju inte första gången som någon tar sitt liv pga att vården inte räcker till. Men ändå blir det ingen ändring.

Johanna Sällström blev bara 32 år. Sedan ett par år mådde hon psykiskt dåligt, bland annat på grund av hård arbetsbelastning och hemska minnen från tsunamikatastrofen i Thailand. I november kollapsade hon på en teaterscen i Ystad och sökte sedan, frivilligt, vård på psyket i Malmö. (citat ur aftonbladet.)

Hon vårdades förvisso frivilligt, men tycker ändå att psykvården ska ha så pass mycket koll att de inte släpper dem på permission om de är en fara för sitt eget liv. Man tänker ju att om hon hade varit kvar på psyket kanske hon hade levt idag och fått den hjälp hon hade behövt. Eller kanske det är så att man hela tiden söker en syndabock när nått sånt här har hänt. MEN.. Psykvården i detta fallet anmäler ju sej själva. Så på något sätt måste de ju känna sej skyldiga.

Nu ska detta fallet granskas av socialstyrelsen. Men det är visst obligatorsikt om någon som står inom vård tar sitt liv. Tragiskt att hon tog sitt liv är det i varje fall. För jag tror att med rätt medicin och rätt vård kanske hon hade klarat sej bra idag.

 

Rest in Peace
Johanna Sellström..


Andra bloggar om: Johanna Sällström, Psykvårdet, Självmord, Medicin, vård, Sjukdomar,

 

 

 

16 kommentarer

  1. Jo men så är det väl alltid jounalister tar reda på allt och inget.. så tragiskt det där med Johanna, men vi ser det tyvärr var dag och tidningarna är ju bara så pinsamma då allt ska ältas och ältas.
    Klart att kanske det kunde undvikas, men psykvården ansåg väl inte det var någon sådan risk.. Bovar hittas alltid.
    Ha de fint i solen (för jag hoppas du kan utnyttja det idag)
    Kram på dej o en trevlig helg


  2. Jag läste detta om Johanna: Kan inte tidningar låta henne vara ifred? Jag undrar hur mycket psykvården har koll på saker och ting? Jag bor nära ett mentalsjukhus som brann upp för ett tag sedan och personalen hade 0 koll på detta.


  3. Ja låt henne vila i frid. Det borde respekteras av tidningarna om inget annat för de anhöriga som är kvar i livet.Tragedi är det iallafall.
    Att dom anmäler sih till Lex Maria ger jag inte ettg itter för. Vad hjälper det? Det skulle dom göra även när min lilla mamma bändes upp och ner trots sin skelettcancer. Det hjälper inte ett dugg, tyvärr.
    Ha en fin dag.Hoppas allt gick bra/kram


  4. Den slutna Psykvården är ett stort skämt, i alla fall där jag bor. Usch, jag saknar ord!
    Själv har jag lagt ner bloggskrivandet en tid p.g.a. senaste dagarnas erfarenheter därifrån.
    Dit skulle jag vilja skicka en reporter med dold kamera.

    Visst är det tragiskt med Johannas och alla andra människors död i samband med att de är inskrivna för vård.

    Ha en bra helg!
    Kram


  5. Sedan mentalsjukhusen försvann har många fått det svårt. En del är för sjuka för att klara sig själva och de tar nog upp mycket tid hos psykiatrin. Så de som ”bara” är lättare sjuka får mediciner och sedan skickas de hem så fort det går. Staten skulle behöva se till att fler får möjlighet till vård. Pengar finns säkert, men finns intresse hos politikerna?
    Jag önskar dig en trevlig Valborg.


  6. tittar in med en kram!


  7. Jag tror det är väldigt svårt att avgöra sånt…men visst, ta det säkra före det osäkra är ju verkligen det som är viktigast.

    Tragiskt iaf och väldigt onödigt!

    Kram och ha en fin lördag .


  8. Vården i dag kan nog lämna en del att önska. Många ber ju förtvivlat om hjälp men får det inte. Hur det går, det är väldig t olika…
    Ha en fin lördag!


  9. Usch, nog är det otäckt och ofattbart alltid :( Tänk att hon hade kunnat räddats med rätt vård…


  10. Trevlig helg. Kram


  11. GodMorgon
    Änuu en blogg som inte fått nya inlägg på några dagar. Det får mig alltid att undra om något har hänt. Sjuk, bortrest eller tillfälligt bloggtrött?
    Min önskan är att du mår bra och jag passar på att lämna en hälsning om en fortsatt trevlig Helg.
    Kram


  12. hamnade här av en slump….
    Ha en bra kväll!


  13. Min älskade har tagit sitt liv, ni har alla bra kommentarer, men har någon bestämt sig för detta kan bara han själv hindra det.

    I outsäglig saknad, han fattas mig?????????


  14. Som vanligt hackas det på psykiatrin när någon tar sitt liv. Jag kan säga er att det inte är så lätt som en del tycks tro att avgöra om en patient ljuger om själmordstankar och planer på att ta sitt liv. Visst, att aldrig någonsin släppa ut en person som har vårdats för psykisk sjukdom skulle förstås minska atalet självmord, men vad för slags samhälle blir det? Någon gång måste det vara dags att återgå till sitt liv igen. Vårdas man dessutom frivilligt, vilket de allra flesta gör, har personen all rätt i världen att bli utskriven när som helst och det krävs då mycket starka skäl för att länsrätten skall acceptera överförande till tvångsvård, vilket krävs för att hålla kvar personen. I det här specifika fallet finns även indikationer på att Johanna Sällström hade någon form av psykossjukdom (vårdades på psykosenhet, psykotiska symtom näms av Aftonbladet) vilket än mer komplicerar sjukdomstillståndet. Det är dags för en del att inse att vi talar om mycket allvarliga och ibland svårbehandlade, inte sällan dödliga sjukdomar här.


  15. jag har skrivit en dikt om henne *Flicka bland björkar* finns på http://www.sockerdricka.nu, sök poetryGirl


  16. hejsan !
    Kollade på gramisgalan å då visa dem johanna på film.
    Så jag sökte på hennes namn och hamnade här.
    Hon hade ju en filmkariér framför sig.
    Stackars hennes dotter.<3
    Men var det så Johanna kände så fanns det ju inget att göra något åt.
    Hon kände väl att hon inte orkar mer.
    Men jag är säker på att hennes dotter ändå har de bra.
    Inte skulle hon lämna dottern utan att se till att dottern klarar sig.
    hon var en bra skådis och hon är saknad.



Kommentera

