h1

”Går du på droger”?

april 25, 2007

Mötet med socialen var väll okej. De saker som jag ville ta upp skulle vi ta upp nästa vecka för att familjepedagogen hade haft möten i 2 dagar och hon hade inte fått tag på henne. När vi sitter där kommer vi även in på hotet från galningen. Och jag skulle beskriva vem han var och vad för sorts människa han var eftersom hon inte visste vem han var. Och när jag sitter där och prata om min rädsla på kvällarna och att jag har svårt att sova frågar hon..

– Du är lite röd i ögonen, går du på droger?

Man brukar bli röd i ögonen om man är tårögd, den frågan kunde ju inte kommit mer opassande. Jag som är en sån drogmotståndare och det var första gången som jag fick den frågan. Precis i samband med galningen och när jag talar om att jag och pappa har brutit kontakten för att missbruket betyder mer, frågar hon mej om jag går på droger. Speciellt när hon ser mej sitta med tårar i ögonen. Ibland undrar jag om alla som har mer makt än andra är okänsliga. Nu ska man inte dra alla över samma sträck. Men vad är det som gör att de blir såna och att de inte har det minsta förståelser för att andra kan ha det svårt.

Min mammas reaktion blev..-Hon är ju inte klok, hon kränker dej. Men jag har nog inte hunnit smälta det än. Jag har nog inte hunnit förstå att faktiskt frågade mej om jag gick på droger. När man går på droger har man ju inga känslor och man blir avskärmad, hade jag gått på droger hade jag ju knappast suttit och öppnat min inre och visat tårar. Ibland hatar jag mej själv för att jag blir så sårbar, att jag låter andra se min sårbarhet..

10 kommentarer

  1. Helt himla mållös blir jag….så himla arg är jag just nu.
    Finns det något vi kan göra?
    Skriva en protestlista?

    Kan jag göra något för att hjälpa dig så gör jag det!


  2. ~M~: Nej då det är ingen fara, men det är ännu ett bevis på hur jäkla okänsliga de kan vara och att de verkligen är stenhårda inombords, de har aldrig varit med om någonting! :O(
    Tack vad gullig du är. :)


  3. Jag blir nog nästan mållös själv. Jag känner inte till din bakgrund över huvudtaget, och en fråga ang droger kan vara relevant i vissa sammanhang. Här verkar det dock vara en ren kränkning. Antingen behöver kärringen(ursäkta) gå på någon charmkurs.
    Jag trodde alla inom socialen hade kuratorutbildning, det innefattar ju lite psykolgi trots allt.
    Hmfmmmmm inte kunna skilja på en ledsen person och en drogpåverkad är fanimig en kränkning.
    Stå på dig tjejen/kram


  4. *kramar om*

    Så jävla okänsligt av henne…


  5. Prata om att hon har fel jobb.Du har verkligen otur som råkar ut för så många tokiga människor.
    Det måste vara ett helvete att behöva ha med sådana som hon att göra
    Hoppas du får ett jobb snart så du slipper gå dit och bli kränkt.
    *Kram*


  6. Det var ett plumt, fult och faktiskt kränkande sätt att behandla en människa på. Snudd på tjänstefel! Visst finns det många som använder droger men frågan skulle ha ställts på ett annat sätt och i ett annat sammanhang.


  7. Hej love!
    Jag kikar in och önskar dig en trevlig kväll må så gott..


  8. […] kommentarer sonjabirgitta om ”Går du på droger”?susannna om ”Går du på droger”?susannna om -Grannen från helvetet-Helena om ”Går du på […]


  9. Hemskt att sitta där liten, ledsen, rädd och utlämnad hos en människa som ska finnas till för att hjälpa. En felplacerad människa som istället sårar och kränker i sitt bemötande.
    Istället för stöttning blir man nedtryckt:

    Usch, jag blir så arg!
    Kram


  10. Men herregud vilken kärring hon är. Men sen förlåt om jag säger det här ” men sen kan man ju tänka det på hennes sida att hon som socialare ska ställa dessa frågor. Visst tycker jag att det är dumt att ställa just till dej. Allaf rån socialen har nog lite förutfattade meningar om sånna som går på socialen. De tror att ALLA är missbrukare av någonting… Förstår du hur jag menar!

    Men jag tycker hon kunde uttryckt sig lite bättre och tagit upp det i ngt annat sammanhang. Den frågan va hon nog TVUNGEN och ställa. JAg kan säkert ha fel men jag tror ändå hon gjorde den som ”socialare” JAg kanske är helt ute och cyklar nu. Men jag tycker hon skulle ha frågat dej det långt tidigare?! Inte bara för att du är lite röd i ögonen och råkar ha det dåligt ställt..

    Förstår du vad jag menar?!

    Men jag tar absolut inte hennes sida. Det va klupigt och dåligt av henne att föra upp en sån sak när du just pratade om ett sådant känsligt ämne… TYpiskt dem..

    Kramar om*



Kommentera

