h1

En gång dömd, alltid dömd!

april 4, 2007

Om jag gjort ett brott och sedan sonat det brottet så skulle jag vilja bli av med stämplen. Jag tycker denna frågan om pedofilerna är svår eftersom om jag tänker mej in i deras situation så skulle jag inte alls vilja ha det så. Jag skulle inte vilja ha en skylt på min tomt där det står att jag är en dömd pedofil, jag skulle inte alls vilja ha en grön nr skylt på min bil som visar att jag är en pedofil. En pedofil som kanske aldrig mer begår samma brott.

Men om jag som mamma tänker på mina barn, skulle jag då vilja veta att min granne är pedofil. Givetvis skulle jag vilja veta det för att kunna hålla extra koll på min granne och mina barn. Det är en jättesvår fråga, jag skulle givetvis vilja veta om mitt barn åker med en pedofil i bilen och kunna se det på registeringsskylten. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mej i frågan eftersom jag tänker så dubbelt och tänker på båda sidorna.

Det är empatilöst att låta en brottsling vara dömd för resten av sitt liv. De brott han gjort och de brott han sonat ska han inte behöva lida för resten av livet, men om det kunde rädda andra barn från att bli utsatta tycker jag givetvis om iden. Även om den kanske inte är mänsklig, även om pedofilen inte får känna sej fri någon gång mer för resten av sitt liv. Det är ju ungefär som att ge en människa dödstraff. För om din granne har en skylt på sin tomt som säger att han är pedofil vill ju inte du umgås med honom. Och då får ju pedofilen söka sej till likasinnande för att få ett umgänge, för att få ett liv och då är väll risken att han förgriper sej på ett barn större när han har någon att bolla sina ideer med… Vilken otroligt svår fråga att ta ställning till..

  • I Ohio kan sexförbrytare tvingas ha gröna registreringsskyltar.
  • I Oklahoma tvingas sexbrottslingar bära elektronisk fotboja dygnet runt, även efter att de avtjänat sina fängelsestraff.
  • Daniel Peters, politiker i Ohio, utanför en badplats som pedofiler har förbjudits att beträda.


På denna tomten varnas det att det bor en säxbrottsling i huset.
Detta är ett hus i texas.

Idag finns det mer än 500 000 tusen registerade sexbrottslingar i Usa. Och nu pekas dessa brottslingar ut även i storbritanien. I Usa finns en rad olika lagar som gäller för sexbrottslingar. I vissa städer tvingas de att gå runt och knaka dörr och tala om sin historia och att de är sexförbrytare för sina grannar. Personer som är dömda för sexövergrepp får heller inte gå i närheten av skolor och dagis osv.

Visst det med skolorna kan jag faktiskt tycka är okej. För det är det egentligen ingenting som pekar ut dem som sexbrottslingar. Men att de har en skylt på trädgården anser inte jag ens som mänskligt. Men om jag ska låta mamman i mej tala hade jag velat veta om min granne var en pedofil eller inte. Men om jag ska låta den empatiska sidan tala så vet jag inte om det är rätt mot brottslingen som redan sonat sitt brott.

Som sagt, en väldigt svår fråga. Vad känner ni inför detta? 

Andra bloggar om: Usa, lagar, sexförbrytarepedofiler, etik,

 

11 kommentarer

  1. oh jag bor i en ganska liten stad 7mil från jkpg :) söder om…värnamo närmare bestämt.


  2. […] En gng dmd, alltid dmd! […]


  3. Svår fråga men för mina barn skull vill jag nog vilja veta vilka mina grannar är om det har gjort något förut. Utan att hänga ut dessa för det så inga skyltar tack men ändå veta.


  4. Och varför den pingbacken är där har jag inte en aning om…Men…men..


  5. Agge: ja det är en jättesvår fråga, men som mamma hade jag med velat veta..


  6. Så mammors vilja till vetskap om ens grannar ska alltså gå före den grundläggande rättstatsprincipen om att alla ska kunna sona sina brott?
    Och varför är det bara sexbrottslingar som ska hängas ut? Varför inte dra till med alla brottslingar? När man har avtjänat sitt straff så har man avtjänat sitt straff.


  7. Björn: Ja men det är därför jag skriver i mitt inlägg att jag tycker dubbelt, jag kan inte alls säga vilken sida av detta som jag tycker är bäst. Som mamma skulle jag vilja veta om grannen är pedofil, men tycker oxå att när han sonat sitt brott har han sonat det. Jag tycker då inte alls om att de ska ha en skylt på gården som säger att de är pedofiler. Ja det är skitsvårt, men som mamma skulle jag vilja det för att kunna skydda mitt barn. Och ja du har rätt, varför inte alla brottslingar då?


  8. Visst är det en jätte svår fråga. Jag skulle vilja veta om min granne varit dömd för sexbrott (eller andra saker med för den delen tex f.d knarkare m.m), men jag tycker nog att det inte är rätt att sätta upp skyltar på deras gård eller att de är tvugna att ha gröna regestreringsskyltar. Jag tycker på nåt sätt att även dom ska få en andra chans om dom har suttit av sitt fängelsestraff och går i terapi m.m. Att de ska hängas ut sådär så lär ju aldrig de här människorna kunna komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv, de stänger in dom ännu mer vilket medför att de kanske hamnar ”där” igen.


  9. Terese: Ja precis, i de banorna tänkte jag med. Vi tänkte extremt lika där faktiskt. Och jo självklart skulle man vilja veta det. Men som sagt de har ju sonat sitt brott redan :D


  10. Tyvärr är det ju fakta att pedofiler är otroligt svåra om inte omöjliga att ”bota”. En gång förövare, förmodligen alltid förövare, tyvärr….och barnen MÅSTE värnas!
    Inte ens kemisk kastrering är helt säker.


  11. varför ska barn bli drabbad ? varför lever dom, jag tycker man borde döda dom allihopa



Kommentera

