h1

Att lära sej känna lycka!

mars 29, 2007

När man tittar tillbaka på vissa delar av andra år man levt. Tex det året som min första dotter föddes minns man det som änglalikt, men lycka och man fundera på kommer man bli sådär lycklig igen. Det var innan livet blev nedsmutsat känns det som. Men tänker man då efter vad var det då som gjorde att det kändes annorlunda då än nu. Vi barakerade oss i ett hus med ingen värme med ett litet barn, det enda rummet som det var värme i, i nån månad var i sovrummet. Där levde vi, åt, umgicks, och sov. Men endå kändes det inte som vi mådde dåligt, nej vi fyllde det där rummet med kärlek. Jag, barnens pappa och våran först födda dotter. I ett hus där dessutom spökade. När man tänker tillbaka så tänker man.. Det var bättre förr.

Men även om det känns så ibland så va det nog aldrig bättre förr, de perioder man minns med lycka och varme är inte mer annorlunda än nu. När jag blickar tillbaka på denna tiden om 7 år kanske jag minns delar i denna lägenheten som jag ändå var lycklig i. För det är jag faktiskt, även om jag lever under hot, även om varje månad är en kamp mot socialen och mot hyresbolaget som jag hyr av. Så är jag övertygad om att allt det dåliga som ger negativa vibbar inte kommer att finnas där när jag tänker tillbaka på just denna tiden. För jag är lycklig, jag älskar min familj. När min familj finns omkring känner jag trygghet och värme. Och det kan inga problem i världen ta ifrån mej. Så även om detta året inte börjat bra, eller om förra året inte slutade bra har jag ändå min familj och bara människor omkring mej numera som älskar mej för den jag är. Och om inte det är en anledning till att känna lycka, då vet jag inte vad lycka är.

Men ändå när man blickar tillbaka på andra delar av livet så minns man lycka, jadå var jag lycklig tänker man. Även om det fanns stora problem runt omkring en just då med. Men dem minns man inte, man minns bara hur bra det var. Hur lycklig man var. Men om man sedan tänker ett steg till, så är jag lycklig nu med även om min situation ser annorlunda ut idag. Även om problemen inte är samma som då. Så kommer jag minnas det med lycka och med värme.

Det finns inte bara elände i världen, det finns även kärlek, Och den är viktig att inte glömma bort. Att faktiskt tänka på det man har istället för det man inte har. Jag har väldigt svårt för det. Men något jag fått jobba fram, något jag fått lära mej.. För hur det än är..

Så jag är lycklig!

3 kommentarer

  1. Låter helt underbart,jag tror inte att det finns så många som tycker att dom är lyckliga.
    Jag är åxå en lycklig själ som njuter av livet,trots min sjukdom.
    Jag har två vuxna härliga ungar som klarar sig bra en man jag älskar och två vovvar som är helt underbara.Svårt att inte vara lycklig då.=)
    Jag tror att om man är nöjd med sig själv så är man nöjd med sitt liv.
    Vi har bara ett liv så det gäller att göra det bästa av det och leva här och nu.
    Kram vännen!


  2. Det låter som en sund livsinställning!
    Ett bra fokus…
    kram
    Birgitta


  3. Det låter helt underbart, jag hoppas du får fortsätta vara lycklig! Kram



Kommentera

