h1

Hundar är smarta djur!

mars 28, 2007

Jag har alltid sagt att hundar är klokare än man tror. Och det blev ju bevisat när hunden Toby räddade sin matte Debbies liv. Hon satte en äppelbit i halsen och var på väg att kvävas när hunden toby hoppade på hennes mage och som om inte det skulle räckt så fortsatte den sedan att slicka henne i ansiktet så att hon inte svimmar. Den hunden vill jag säga är klok. Debbie mår bra, lite blå tassavtryck på bröstkorgen annars helt okej.

Mamma brukar alltid säga om sin tik, ”Hon är för smart för hennes eget bästa.” Och den hunden är smart, nog den smartaste hund jag sett faktiskt. Ibland är hon så skrämmande lik en människa, nästan så man tappar hakan ibland. När jag och barnen är där och hälsar på hoppar hon alltid upp och sätter sej hos oss i kökssoffan och där sitter hon tills vi går hem. Men det är bara när vi gör så som hon gör så.

När mamma badar hoppar hon alltid upp och öppnar toalettdörren och innan mamma hinner stoppa henne sitter hon i badkaret på andra sidan av mamma.. Och så gör hon varje gång mamma glömmer att låsa dörren.

En annan händelse som jag sent kommer att glömma är när mamma släpper ut henne på baksidan för att hon ska få kissa lite snabbt. Mamma och dem bor i sådana hus som sitter ihop så man kan inte gå runt dem utan måste gå över de andra husen för att komma runt. Och sedan ringer telefonen och mamma springer in. Och när hon ska hämta hunden är hunden inte där. Mamma blir ju rädd eftersom hon aldrig brukar rymma.. Så hon ropar och ropar, när hon ska gå och sätta på sej skorna så ser hon hur hunden ligger i hallen och ytterdörren är öppen. Så hon tyckte nog att det tog lång tid så hon sprang runt och öppnade dörren själv och gick in och la sej. Det där kommer jag aldrig glömma.

Som sagt, hundar är smartare än vad man tror..

Andra bloggar om: Hundar, smarthet, djur,

One comment

  1. Vi hade också en smart vovve en gång bl a så bakade min mamma och när sista plåten var i ugnen ringde hon till min mormor för ett snabbt prat. De sa hej då och innan mamma skulle ta ut plåten ur ugnen så satte hon på badvatten. och glömde kakorna i ugnen.

    När mamma låg där i vattnet började hunden springa fram och tillbaka mellan badrummet och köket och skällde som en tokig. Efter ett tag förstod min mamma vad det var hon ville och rusade upp. Men då var det redan försent, kakorna var vidbrända rejält.

    De är duktiga de små liven, det är vi som är dumma som inte förstår dem bara.

    Kram



Kommentera

