h1

Man hetsades att ta sitt liv.

mars 24, 2007

En man hetsades att ta livet av sej på en chatsida vid namn paltalk, det är en annorlunda verison av Msn messenger. I mina ögon låter detta helt sjukt hur man kan hetsa en annan människa till självmord istället för att hjälpa mannen. Han vände sej säkert till den sidan av en anledning, att han mådde riktigt, riktigt dåligt och ville ha hjälp, istället blev han bemött med hets att ta sitt liv. Framför webcameran tog mannen sitt liv, inför flera 100 människor. Och inte en enda stoppade det. Är det verkligen såhär vi vill att världen ska se ut? Det är VI som formar världen tillsammans. Visst många kanske trodde att det var ett skämt. Men på nätet kan man aldrig vara säker på om det är skämt eller inte, eftersom vi inte känner den som sitter bakom andra sidan skärmen. Inte ens med en webcamera på kan du vara säker på om det är skämt eller inte. Du kan inte läsa av en annan människa som du inte känner.

Utdrag ur chatten:

Chattare: Gör det för helvete, kom igen då, se till att få den runt halsen.
Chattare: Är det här allvar? Åh vad hemskt.
Chattare: Nån borde ringa polisen.
Chattare: Hoppa jag väntar. Hoppa då.
Chattare: Herregud. Det här är allvarligt.

Kevin mannen som tog livet av sej var med om en bilolycka 2006 och han återhämtade aldrig sig riktigt efter det säger hans exfru, men henne hade han även 2 barn, ett tvillingpar på 12 år.

Filmen spreds senare på nätet. Men nu är filmenborttagen. Och polisen har föbjudit länken. Man kan ju föreställa sej hur dåligt hans anhöriga mår nu, när de vet att flera 100 såg på medans han tog livet av sej och inte en enda en ingrep. Polisen försöker nu få fram informationen om vad som hände från alla de som var online på chatsidan samtidigt som detta hände.

Andra bloggar om: Hets, självmord, polis, aftonbladet, internet, media, chatt, depression,

9 kommentarer

  1. Men så hemskt! Vad fruktansvärt och att ingen hjälpte honom istället!!! Usch … vart är världen på väg – hur är vi människor funtade????


  2. Det är helt fruktansvärt vad lite empati en del människor har.

    Sen att dom kan kolla. Sjukt …


  3. Det är så vidrigt så det inte finns ord för det … jag begriper mig inte på människor överhuvudtaget. HU
    kramen


  4. helt sanslöst jag hatar att folk bara bryr sig om sig själva har ingen empati fy fan för dem som kollade på. hoppas att ni ” sover gott om nätterna era svin” jag beklagar sorgen för familjen hoppas att ni mår bättre. M.V.H WILLE


  5. saken är den att det är jävligt tragiskt men det är ingens fel. om en person vill ta livet av sig så är det den personens ansvar inte en massa idioter som råkar vara online just då. de flesta internet folk (inklusive mig) är oftast bara korkade efterblivna människor som kastar ur sig sina menignar inom områden somd de int e har en aninging om så….så om en person vääljer att ta sitt liv för att personer på internet tycker det .så förtjänar den personen FAn att dö . Man ska inte varaå dum………… jag föraktar alla som bryr sig om vad andra tycker, jag äcklas av tanken at ta mitt liv bara för att några okänsliga personer som man inte ens känner mig tycker att man ska göra det. altså: du är en idiot som tar dit liv för at andra tycker att du ska göra det eller söker uppmärksamhet för at du vill att folk ska tycka om dig, ni är idioter som bryr er om att hhetsa nån till självmord eller lägga er i nån annans liv. sluta omedelbart att leva. gå och dö era irriterande 034952+35 och sluta sssstör andra normala människor.


  6. ps jag är salongsberusad så ursäkta stavningen men äärligt talat: min poäng är att om nån bryr sig så mycket om vad andra säger (som oftast är äckliga mongo apor) så förtjanar den att dö. Jag lyssnar aldrig på andra och jag lever. sluta med era flock fasoner och var er själva jag tyucker inte synd om någon som inte kan stå för sog själv. det är bara tragiskt. VÄX UPP!! argh!!! YARRRR”!!! ( pirat ljud för att skydda era öron från saker som ni inte tål attt höra) TRAGISkt


  7. ni skulle säkert handlat likadant endå. jag dömmer helre alla än en person, de som hetsade hgonom handlade antagligen som ni eller jag skulle handlat och de som sa emot gjorde det för at må bättre själva. det har inget med godhet att göra det finns inga ”goda” personer alla söker efter att tillfredställa sine egna behov tex den sköna känslan man får av att hjälpa någon. godhet handlar i grund och botten om att tillfredställa sig själv. Inget vi gör görs osjälviskt. folk vill gärna tro det för att de inte vågar inse sanningen Alla är sadistiska själviska svin som bara vill sitt eget bästa. LEV MED DET OCH SLUTA LÅTSAS SOM OM DU BRYR DIG!!!!


  8. jag mår jättebra, jag hjälper gärna folk och jag skulle försöka övertala den där killen till att inte ta sitt liv, men den gärningen skulle, om man grävde tillräckligt djupt vara självisk. Jag skulle njuta av att lyckas och tänka att jag har rädda ett liv osv. alla nu för tiden är ytliga som fan. det är inte det som stör mig utan att ni inte inser att ni är det. DU är ytlig, DU är ”ond” DU skulle kanske driva enn främling till självmord, DU är skit, precis som vi andra, JAG är trött på er jag tar nog självmord nu PGA er jävla ytliga och äcklande tråd . GRATTIS ni har just gjort något som ni just tjafsade emot. Ni vet att det jag skriver är sant för ni kan ikänna det innerst inne hejdå ni borde ta ert liv också eftersom livet inte har någon mening (ingen bevisad).


  9. Ssdad: Nu är jag förvirrad!



Kommentera

