h1

Låt djuren vara..

mars 20, 2007

En inblick i mitt liv har skrivit om en tidningsartikel idag som fick mej att bli illamående. Ibland undrar man verkligen hur människor är funtade och hur de kan komma på tanken att ha sex med ett djur. Vad är det som driver en annan människa till det där? Jag finner inga ord för hur sjukt jag tycker att det är.

Det står i tidningsartikel: Hade sex med kompisens hund. Han hade tagit med hunden in på toaletten och efter en stund ser hundägaren hur han förgriper sej på hunden. Och hunden skulle ha skrikit av smärta och av rädsla.

Vad är det för sjuka läggningar en del har? Jag menar hur kan man ens vilja ha sex med ett djur, jag menar inte ens så desperat kan väll någon bli. Och vad är det för njutning i det då dessutom? Nej, jag blir bara upprörd. Jag tycker man kan låta djuren få vara DJUR!

Andra bloggar om: Djur, djursex, aftonbladet, läggningar,

15 kommentarer

  1. FY FAN!!


  2. Man vill bara spy! Jag blir så upprörd, man kan inte fatta att det är sant. Det är sååå sjukt! Klart att det ska vara förbjudet!


  3. Twilight och cleo: Ja det är s sjukt så jag finner inga ord för det :O)


  4. Jag tycker att man ska vara försiktig med att hata människor för deras sexuella läggning. Det finns exempel i historien på detta som varit riktigt otäcka. Då har det inte handlat om djur utan människor av samma kön. Skillnaden är naturligtvis att båda parter är med på det. För mig känns det dock fel att kritisera någon för dess sexuella läggning. Vad blir resultatet av att man gör det egentligen? Vad ska den som tänder på djur göra? Istället för att hata allting som inte passar in i den gängse normen så tror jag på att försöka förstå det istället. Detta gäller både tidelag och pedofeli. Att hata och frysa ute gör bara att verksamhet blir mera dold vilket varken gynnar offren eller förövarna.

    Vad är egentligen värst? Att bli utsatt för ett övergrepp eller ha begäret att göra det?


  5. CarlB: Men jag hatar inte, jag tycker att en läggning där man vill ha sex med djur eller barn är sjuk. Jag kan inte förstå den och jag tycker att när man våldtar ett djur är man sjuk och det står jag för.


  6. Signaturen CarlB framhåller två viktiga punkter varav den första är att stigmatiseringen av denna grupp liknar i hög utsträckning den stigmatisering som riktades/-as mot gruppen homosexuella. Den andra punkten är skiljelinjen mellan homosexuella handlingar och tidelag där den förra kategorin, med ett fåtal undantag, inbegriper två samtyckande parter. Häri ligger även problemet; vi kan inte klarlägga huruvida djuren lider skada av att ha sexuella relationer med människor. Vi hamnar således i en diskussion om djuren möjligen kan samtycka till sådana relationer. Då det, mig veterligen, inte föreligger någon konsensus kring den frågeställningen inom den vetenskapliga sfären, kommer diskussionen mer eller mindre enbart handla om rena värderingsfrågor, vilket belyses inte minst av Loves senaste kommentar.

    Personligen förespråkar jag att man bör särskilja mellan dels den sexuella läggningen, dels handlingen i sig. Man bör ta starkt avstånd från sexuella handlingar som riktas mot djuren men i den mån det är möjligt inte stigmatisera individerna som har denna typ av dragning till djur. Detsamma gör sig gällande för liknande typer av parafilier såsom pedo-/hebefili.


  7. Amir: Jag förstår hur du menar, nej det är inte bevisat om djuret far illa av sådan kontakt med människan. Men om djuret har skrikit av rädsla och av skräck så är det ju uppenbart att djuret inte tyckte om det. Jag tycker INTE homosexuella är sjuka individer, men därimot tycker jag att man är SJUK om man ger sej på djur eller barn. Det är en sjuk läggning, och inte kan man väll försvara en sådan läggning. Jag skrev i mitt inlägg och undrade vad som en drev en människa till att göra något sådant.
    Jag kan inte förstå, och kommer nog aldrig att förstå.
    Och det jag skriver om här är mina egna värderingar…

    För mej är det sjukt att ge sej på både barn och djur!


  8. ”Men om djuret har skrikit av rädsla och av skräck så är det ju uppenbart att djuret inte tyckte om det.”

    Det är tolkningen vittnet gör i sammanhanget om jag inte minns helt fel. Rent intuitivt känns det som en korrekt bedömning men det kan vi inte veta.

    ”Det är en sjuk läggning, och inte kan man väll försvara en sådan läggning.”

    Det handlar inte om att försvara läggningen utan att skapa sig en förståelse för den (jfr. skillnaden mellan empati/sympati).

    ”För mej är det sjukt att ge sej på både barn och djur!”

    Här upplever jag det som att du implicerar att jag skulle förespråka detta, vilket vore helt felaktigt. Att ”ge sej på” barn och djur, nämligen själva handlingen i sig skrev jag att man bör ta starkt avstånd från. Däremot bör man, om man är någorlunda humanistiskt lagd, försöka förstå individen som har dessa dragningar. Lika självklart som det är för dig att känna en dragning till det motsatta könet, om du nu är heterosexuell, är det för dessa individer att känna dragning till djur. Om vi tar pedofili som exempel förhåller det sig på så vis att enbart en andel av pedofilerna begår pedofila handlingar (jfr. Martens 1998), de övriga lever med skuldkänslor oftast under hela sina liv. Hur det förhåller sig med individer som har dragning till djur vet jag inte men jag kan tänka mig att resultatet är någorlunda likvärdigt. Poängen är ändock att särskilja på läggning och handling.


  9. En mindre andel, skulle det stå i den ovanstående kommentaren.


  10. Amir: Nej jag trodde inte att du förespråkade det, utan jag skrev vad jag tyckte, att det för mej är sjukt att ge sej på barn och djur. Jag vet inte om jag kan skilja på läggningen och handligen för den går hand i hand. Eftersom jag inte kan förstå hur man kan ha läggning för barn eller djur, lika lite som jag kan förstå handligen.. Och de handlar inte om empati i detta fallet. Visst kan det vara synd om dem, eftersom de säkerligen gör saker som de inte vill för att de känner dragning till det.

    Men jag tycker kanske att om man känner en dragning till djur eller barn kan man ju söka hjälp för det. Inte vet jag om det finns hjälp att få, men något måste man ju kunna göra. Nu finns det ingen lag som säger att man inte får förgripa sej på djur men det finns en lag som säger att man inte får det på barn. Och då måste man ju kunna äta tabletter eller nått för att minska begäret.

    Jag är inte så insatt i det, mer än att jag inte kan förstå det.


  11. ”Jag vet inte om jag kan skilja på läggningen och handligen för den går hand i hand.

    Om enbart en mindre andel av dessa individer faktiskt begår handlingen ifråga, kan man då säga att läggningen och handlingen går ”hand i hand”?

    ”Och de handlar inte om empati i detta fallet.”

    Varför inte då?

    ”Men jag tycker kanske att om man känner en dragning till djur eller barn kan man ju söka hjälp för det.”

    Den ”hjälp” eller snarare behandling som finns att få är väldigt knapphändig i dagsläget även om det börjar hända mer på den fronten. Resultaten är långt ifrån positiva och i viss mån kanske rentav alarmerande. En orsak till detta tros bero på att ämnet är så pass tabubelagt och stigmatiserande. Då ingen vill tala om det blir det svårt för de drabbade att söka hjälp (oavsett om det handlar om förövare eller offer). Detta resulterar i att underlaget för forskningen blir begränsat. Jag tror att man med en mer human inställning till detta skulle kunna på längre sikt förbättra situationen.


  12. Första tanken när jag läste artikeln, fy fan alltså! Jag vet inte, jag har mycket svårt för empati och förståelse för dessa handlingar.


  13. Jag tycker synd om folk som har drifter som får dem att ha sex med djur och barn.
    Jag tycker ännu mer synd om djuren och barnen.
    Jag tycker inte man ska ha sex med någon som inte kan säga nej, tex fulla, handikappade, djur eller barn.


  14. Amir: Så om jag har en dragning till att mörda folk ska jag inte dömas utan behandlas med empati?
    Det är en stor jävla skillnad mellan att ha en dragning till ngt och att verkligen göra det.
    Har man en dragning mot mord, tidelag,pedofili eller ngt annat stört ska man spärras in och få vård tills man är stabil nog att kunna vistas bland folk (eller låsas in och kasta bort nyckeln om terapi inte funkar). ledsen, men jag har noll empati för folk som UTFÖR såna handlingar.


  15. ”Så om jag har en dragning till att mörda folk ska jag inte dömas utan behandlas med empati?”

    1. Man kan inte ha en sexuell dragning till att ”mörda folk”. Däremot finns det en hell uppsjö av psykologiska sjukdomar som kan rättfärdiga mördandet för individen ifråga.
    2. Du kan inte dömas för en handling du inte har begått, vilket skulle vara fallet här.

    ”Det är en stor jävla skillnad mellan att ha en dragning till ngt och att verkligen göra det.”

    Ja, det är vad jag har försökt illustrera med mina kommentarer här.

    ”Har man en dragning mot mord, tidelag,pedofili eller ngt annat stört ska man spärras in och få vård tills man är stabil nog att kunna vistas bland folk (eller låsas in och kasta bort nyckeln om terapi inte funkar).”

    Hur ska man avgöra vilka som har ”dragningar” till dessa ting? Som jag beskrev tidigare är det bara en mindre andel av exempelvis de som har dragningar till barn som verkligen begår sådana handlingar. Det är, i praktiken, omöjligt att avgöra vilka som har dessa dragningar.

    ”ledsen, men jag har noll empati för folk som UTFÖR såna handlingar.”

    Du har rätt till dina åsikter och känslor. Personligen försöker jag skilja mellan handlingen och individen.



Kommentera

