h1

Katter åt på varandra!

mars 14, 2007

Jag läste i aftonbladet idag om djurplågeri, vad jag inte kan förstå är hur man kan behandla något djur överhuvudtaget illa på det sättet. Man läser ganska många fall om djurplågeri, detta är ju knappst det första, men man blir ju lika berörd varje gång, det är hemskt att se hur andra behandlar djuren. Djuren har ett liv, och har rätt till ett värdigt liv precis som du och jag. Varför göra illa djuren? Vad är det för människor som klarar av att göra djuren illa. Detta fallet får mej mer att undra, Vem vill bo sådär?

Bilden är tagen ur aftonbladet och visar hur katterna och kattägaren har bott. Ussh, det är ju rent ut sagt äkligt, vem vill bo sådär? Jag tycker det är vidrigt. Jag kan inte ens i min vilda fantasi förstå hur man kan vilja ha sådär äkligt hos sej själv..

Katterna var utsvultna, så en stor katt hade börjat äta av en kattunge, Det fanns ca 30-40 katter i lägenheten. Det skulle stinkt katturin och katt bajs i hela lägenheten. Eftersom jag själv är kattägare vet jag ju själv hur fort kattlådan börjar lukta, men tror inte det är på långa vägar som det luktade här. Ussh, vill inte ens tänka på den stanken som måste varit där..

Såhär säger djurskyddslagen:

  • Djur ska skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. De ska även behandlas väl.
  • Det anses inte vara onödigt lidande om försöket har godkänts av djurförsöksetisk nämnd.
  • Djuren ska få tillräckligt med mat, vatten och tillsyn. Maten och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter vilket djur det handlar om.
  • Förvaringsutrymmen för djuren ska hållas rena och ge tillräckligt med skydd och utrymme.

Nu har kattägaren tre veckor på sig att yttra sig och sedan ska länsstyrelsen fatta beslut om det blir djurförbud eller inte.

Snälla, låt det bli djurförbud, låt inte djuren lida på detta sättet!

Andra bloggar om: Aftonbladet, katter, djurplågeri, djur,

5 kommentarer

  1. Ja det är hemskt att man kan bo då.. uch!


  2. så ska det naturligtvis stå, men det förstod du säkert


  3. Ja jag tycker att det är fruktansvärt att en människa kan behandla ett djur så illa.
    Kram på dig och ha en bra dag.


  4. Twilight: Ja fruktansvärt äkligt :-)

    Pärlan: Ja fy, såna ska inte ha djur ju :O(


  5. Klarar inte riktigt av att läsa sådant där, mesigt jag vet. Vad är det för sorts människor som pysslar med sådant?!
    Har också väldigt svårt för killar som mer eller mindre skryter med hur dom skjutit småfåglar med luftgevär när dom var små… Urk!



Kommentera

