h1

Ensamheten har gjort mej stark..

mars 8, 2007

Ibland kan jag känna mej enormt ensam. Det kan kännas som andra har så mycket mer liv än mej, att det känns som att jag bara lever för att jag ska leva. Men sedan om jag vänder på det, i hela mitt liv har det funnit människor i min närhet som mer eller mindre sårat mej, som inte varit bra för mej, som ställt till det för mej, som snackat skit om mej.. Fast jag gett dem hela handen och lite till för att hjälpa dem. Alla de människor har jag valt bort, alla de vill inte jag umgås med. Och kvar står då endast ett par trogna vänner kvar.

Kvar är de som jag verkligen litar på och som jag vet aldrig skulle göra sådär mot mej som de andra gjort. De skulle inte stjäla mina sista pengar jag har, de skulle aldrig få för sej att ljuga ihop en historia för att sabba mellan mej och barnens pappa. De skulle aldrig ljuga för mej och de skulle inte såra mej medvetet.. De vännerna är kvar och det är jag som valt att de ska vara kvar, av den enkla anledningen att jag litar på dem..

Så egentligen har jag valt den där ensamheten själv, jag har valt att vara ensam och inte omsvärmad av en massa falska människor. Och den lugn och ro som det medför är obeskrivlig. Det är skönt att inte ha en massa onödig energi att lägga ner på massa tjafs och skitsnack. Då sitter jag hellre ensam med en död telefon på kvällen och somnar i lugn och ro än att ligga och grubbla på vad nästa steg kommer att vara..

Jag slipper få en massa sms och telefonsamtal mitt i nätterna när folk vill vara elaka, hota och en annan massa skit. Ja för det har faktiskt hänt, inte bara en gång utan flera gånger. Då går jag hellre i min ensamhet på dagarna när barnen är hos dagmamman och ha lugn och ro runt mej, istället för att sitta och vara ledsen på dagarna över att någon har sagt nått om mej som inte stämmer..

Även om jag ibland kan känna mej enormt ensam så är jag hellre det än att ha en massa falska vänner omkring mej, Det är en ensamhet jag har valt själv. Ensam blir ingen stark sägs det, men så är det faktiskt för mej. För ensam har jag blivit stark, betydligt mycket mer starkare nu ensam än innan. Så jag vet inte om det stämmer riktigt, Jag vill säga. Ensam i mitt fall innebar starkhet.

Så om jag skulle få välja att få tillbakas allt det där gamla och aldrig känna sej ensam, att alltid telefon ringde, att det alltid var 2 personer hemma samtidigt, till och med på natten, mot att vara ensam. Skulle jag tacka nej. För det är först nu, som jag känner mej lugn och trygg i mej själv, Det är nu jag känner att jag kan få rå om mej själv, att jag kan springa i mysbyxor hela dagen, att jag kan skita i att svara i telefonen om jag vill. Det har jag nog aldrig kännt innan. Jag har aldrig känt mej tillfredställd med ensamheten på samma sätt som jag gör nu. Och även om jag ibland kan känna mej ensam.. Så trivs jag med det..

Jag trivs med att vara ensam. Jag är nog kanske trots allt en ensamvarg!

Andra bloggar om: Ensamhet, stark, vänner, falskhet,

12 kommentarer

  1. Men att ha en grupp nära vänner som man litar på är väl inte ensamhet? Vore det inte mer ensamt att ha ett stort gäng opålitliga ytliga vänner?

    Jag har hellre en lite ”lagom grupp”, sen gillar jag att varva det med att vara själv för jag gillar att vara själv också.


  2. Ensam ÄR stark Love. Att klara av att vara själv det är starkt. Många har vänner byter vänner ofta det blir mer ytligt, sen glömmer dom bort dom som verkligen ställt upp.

    Nä ”vänner” som bara hör av sig när dom vill och behöver inget att ha. Vart finns dom när man själv behöver någon. Bort med alla energitjuvar.

    Jag har bara några få ärligt 2 st riktiga vänner, sen har man ju fina bloggvänner. Men det räcker gott, för mig tog det lång tid att komma fram till det beslutet, jag behövde bli sjuk fast då var det inte så svårt att veta vilka man skulle ha kvar. I nöden prövas vännen.

    Jag har varit helt slut av den här praktiken, nu är det bara i dag och imorgon kvar. sen ska jag sova ut ordentligt. Så kanske man kan börja hänga med på bloggen igen hihi.

    //Kram Carola


  3. Du har ju din blogg


  4. Jag tror vi alla ha städat i vänskapskretsen med jämnamellanrum och jag tror att det är nyttigt. De som har hela mobilen full med kontakter…har nog också bara ett fåtal riktigt nära vänner som de litar på och umgås med.


  5. Jag förstår verkligen vad du menar.
    Förut, innan jag gick igenom allt vad jag har gått igenom den senaste tiden så hatade jag att vara ensam.
    Men nu tycker jag att det är skönt.
    För är jag ensam så vet jag att det inte kommer att hända mig något. Ingen kommer att såra mig.
    Jag vet vad jag har helt enkelt.

    Fast sen så vet jag inte hur ensam jag egentligen är.
    Jag har ju A…och du har ju din kille.
    Så ändå så vet vi ju att vi inte är helt själva och att där finns någon som man kan lita på.
    Är du med i hur jag tänker?
    Jag kan ju ha fel men jag tror att det påverkar en i ens bekvämlighet av att vara ensam.

    Godmorgon på dig! :) Hoppas du får en bra dag.
    Varm kram.


  6. ALltså jag menar, det du vill prata av dej om pratar du ju av dej på dion blogg. Du behlöver ju inga vänner till det. S är väl en ganksa bra lyssnare med om du skulle behöva prata … Och sen ahr du ju alal på bloggen som stöttar dej och ger dej råd..


  7. En kram på denna kvinnodag. Fint inlägg. Känner igen mig i mycket.


  8. Ja riktiga vänner e värda guld. Bättre med få riktiga vänner en en massa vänner som amn ej kan lita på. Kram på dig vännen och ha en bra dag.


  9. Men vilka hemska människor du omgivit dig med tidigare.
    Bort med dem!


  10. Ska läsa genom lite mer noggrannt sedan, men måste säga att ha kompisar som man inte trivs med ger en bara dålig energi. Den energin är bättre att man kan lägga på riktiga kompisar som man verkligen trivs med! Hellre har jag få nära kompisar än många sporadiska kompisar som man inte riktigt känner så för.

    Jag har haft eller har även ibland (men mer förut då jag hade depression och ångest) många gånger känt den där ensamheten, har känt mig oerhört ensam ibland trots att jag har familj och några få nära kompisar. Men jag känner inte för att skriva om det så mycket eftersom jag försöker lägga den här ångesten och depressionen bakom mig nu. Stor kram!


  11. Jag tror verkligen på det där med att ensam är stark. Det måste man vara, annars klarar man det inte. Och du, Love, är oerhört stark.


  12. Ensam Är vad man Känner.
    Men en som är ensam Helt den personen har då förlorat hoppet om allt och alla.
    Jag kännner mej ensam men har bara mina få bra vänner nära mej ensam e en kännsla att man sakna nåt.

    Bara min efarenhet så Ensam e stark men ibland svag P.s Du är inte ensamvarg Bara Tillfäligt Ensam



Kommentera

