h1

Min udda fobi, fötter!

mars 1, 2007

Jag har en fobi som är ganska udda, nämligen fötter. Barnfötter går bra, med där tar det stopp. Jag gillar inte alls fötter, jag vet att visa anser fötter som vackra fenomen, men det finns inget vackert i fötter. Fötter är bara motbjudande, min fobi har sträckt sej så långt att jag inte klarar av att ens veta att jag har andra fötter under mitt täckte. Jag får panik, det är inte det minsta trevligt att ha kalla fötter under samma täcke som mej. Även om de inte rör vid mej så spelar det ingen roll. Bara jag vet att de finns där räcker.

Jag klarar inte av människor som går barfota på sommaren, har de sandaler på sej ok, eller mer okej i allafall. Men när någon går barfota, det ger mej rysningar. Det ger mej kväljningskänslor. Och även om jag kan låta bli att titta är det svårt för det blir ändå att man tittar.

Nu har någon hamnat på min blogg genom att söka på söta fötter. Finns det söta fötter? Ja bebis fötter, men varför söker man på fötter? Jag hoppas den personen ville söka på bebis fötter, annars har den hamnat helt fel. Vet att det finns en fetisch, där man tycker om fötter, men var det fotfetisch man ville veta mer av har de verkligen hamnat fel. Ussh, jag får rysningar!

Att min fobi är udda vet jag, det är mer vanligt med ormfobi och spindelfobi, Men mina fobier består av vatten, fötter och ormar… De andra 2 får ni veta mer om vid ett senare tillfälle!

26 kommentarer

  1. Ja fy farao ja du kan oxå sätta upp mig på den listan. hatar fötter så in i vassen. Ja barnfötter när de är riktigt små e ok men sen nääää. Ryser i hela kroppen när ajg tänker på fötter …
    Kram på dig vännen.


  2. Pärlan: Ja ussh, jag gillar inte fötter, det är äkligt *S*


  3. Jag gillar inte heller fötter, ser äckliga ut på något sätt. Har alltid trott att det bara är jag som tycker så. Jag skulle i och för sig inte ha något emot ett par varma mansfötter i sängen, jag behöver ju inte titta på dom:)
    Men folk som slickar på tår (sett på film)gör mig direkt spyfärdig.
    Ha det gott. Kram:)


  4. Suss: Ja jag har alltid med trott att det vara var jag som inte gillade det :) Nej fy för att slicka tår :O)


  5. Jag tål inte heller fötter. Och du kan ju ana hur det är att gå på fotvård då…

    Fast eftersom de blev så mycket finare är fobin faktiskt lite mindre nu…


  6. Trollhare: Nej ussh fotvård, fast man kanske skulle testa det så kanske fobin skulle bli mindre :)


  7. Jag tror att det är väldigt vanligt med fobier för fötter, men få pratar om det. Jag har liksom inte tänkt så mycket på just fötter att det ska vara äckligt, men jag tycker det är väldigt obehagligt om någon annan än min man och dotter tar på mina fötter. Skulle aldrig någonsin gå på fotbehandling eller vilja ha massage på fötterna. Jag tar inte gärna på någon annans fötter heller mer än på dotterns då.


  8. Terese: Ja det kan vara så att det är vanligt! Skönt att veta att man inte är ensam om att inte gilla fötter, nej jag klarar inte heller av att någon tar på mina fötter, men som du säger barnens fötter går bra :-)


  9. Hihi… sitter och fnissar åt hur du tror det ”värsta” om dina besökare. De kanske bara sökte på fötter för att hitta nån bild att ha till någonting. :-)

    Jag har ingen fotfobi, men tycker nog ungefär som Terese skrev ovan.

    Fast vid närmare eftertanke har jag nog lite fobiaktigt när det gäller simhallar… Alltså att gå barfota i små äckliga kalla pölar där andra fötter har gått… Usch… äckligt…


  10. Du är inte ensam! :)
    Jag har otroligt svårt för andras fötter. Tycker inte ens om bilder på fötter i t.ex. bloggar.

    Min granne frågade i somras om jag kunde hjälpa att klippa hennes tånaglar.
    Oh, neeeeeej! Det vägrade jag. Fick panik. Och skämdes för att jag var så fjantig.

    Men mina egna fötter är okej. Jag pysslar om dom väl. :)
    Fotmassage är gudomligt skönt. Men jag vill gärna ha sockar på mig då. Fjantigt va? *S*
    För den som ger fotmassagen bryr sig ju inte.


  11. Fötter…stora och små, breda och smala, platta och med högt fotvalv…spelar ingen roll – fötter är fantastiska! Tänk – de bär upp oss hela livet…de talar om för oss om underlaget bär…

    Jag älskar att bli masserad på fötterna, det är helt underbart!

    *jag har nog inte fotfobi*


  12. jag hade fobi för fötter förr, när jag gick på högstadiet men inte längre.. Konstiogt, har väl vant mig vid fötter eftersom jag nu har pojkvänner och så :)


  13. Nu e jag lite piggare.. orkar kommentera bloggar…

    Vilket liv det var igår på AB!!!

    Kram Pys


  14. Jag hade inget emot fötter förut, men nu när jag bor i FOTENS land så har jag liksom fått för mycket av det hela. Jag verkligen avskyr att tvingas se på andra människors tår hela dagarna. Bläh.


  15. *räcker upp en hand* Här är en till som har fotfobi! Klarar inte ens av mina egna fötter! *ryser*


  16. du får öva med någons nybadade fötter. Allt för att få bort eländet. Men det andra ormar är inget man vill ha i knät direkt.. Vatten jag kan lära dig flyta men helst en varm sommar dag för det kan ta tid… allt är till för att överleva och vinnas över…


  17. jag har svår fotfobi, kan inte ens tänka mig att jag någonsin kan komma att försöka öva bort fobin. kvinnofötter och kvinnotår är det vidrigaste som finns, önskar folk kunde ha vett att gömma sina tår på sommaren…


  18. Jag HATAR fötter, och precis som johanna över mig säger; jag skulle aldrig kunna tänka mig komma över fobin. För jag VILL inte tycka om fötter, det är kinky, äckligt, vidrigt, allt.
    Tanter och gubbar, spec gubbar har oftast jääätteäckliga tånaglar med. det får mig att vilja spy. Mina kompisar tycker jag ska söka hjälp för min fotfobi, men jag vill inte ens få bort den. Jag klarar inte ens av att folk, även om de harskor på sig, har fötterna på min stol.


  19. Jag attraheras av vackra fötter på normalt vackra tjejer. Jag gillar tjejfötternas mjuka former, som är som ett koncentrat av femininitet. För mig är det lika naturligt som att attraheras av ansiktet, brösten och rumpan. Det har inget med ”kinky” att göra. Jag sysslar verkligen inte med underground fotfetisch eller annat perverst. Många tjejer gillar ju mäns bakdelar, men vill inte hänga upp dem i läderremmar för det. ;-)

    Fötter är intima kroppsdelar så det är inte konstigt att de väcker känslor. Jag äcklas av mäns fötter liksom fula vanskötta kvinnofötter.


  20. Jag sällar mig till fotfobi-folket!
    Jag har nog värst fobi av alla, fötter är det värsta jag vet, alla kategorier.


  21. Jag var på bio förra helgen och precis bakom mig sitter ett gäng tonårstjejer. Precis när filmen börjar så ser jag i ögonvrån att tjejen bakom mig sätter upp sina fötter på mitt ryggstöd. Jag har hennes fötter precis bredvid mitt ansikte. Jag vänder mig om men hon brydde sig inte. Där fick jag snällt sitta med hennes fötter som sällskap. Tur att det inte va du som satt där.


  22. Hej!
    Jag håller på att lära mej mer om olika fobier och därför hamnade jag på din blogg.
    Vet du vad just din fobi för fötter har för namn?
    Hoppas det blir bättre med fötter för din del!
    Li


  23. Hej på er!
    Men visst är det underbart att få ha en mjuk kvinnofot att massera.
    Själv tycker jag att det är den kvinnligaste kroppsdelen som finns!
    Det som JAG har emot fötter är när man målar sina naglar!
    Tycker själv inte om tanken på en annan som masserar mina.
    Ha det supergott!
    /
    Albin


  24. Hej. Nej jag sökte faktiskt på fobi kroppsdelar. Letar runt ibland och hoppas på att hitta någon som har samma fobier som mig. Hoppas att du lyckas ta dig ur skiten, vet hur mycket det tär på en.

    Mvh/Io


  25. Precis som jag inte vill veta av en mans bakdel men dyrkar kvinnostjärtar är mäns fötter äckliga men jag älskar damfötter! Att foten väcker många känslor, även negativa ger upphov till spänning som kan kittla och därmed även vändas till positiva känslor. Att acceptera kyssa sin tjejes fötter kan ge små känslor av förnedring som känns upphetsande. Också att visa henne sin vördnad och uppskattning. Vackra tjejer med fina fötter förtjänar det! :-)


  26. Inget illa menat men det känns så bra att jag inte är ensam om detta angående om fotfobi för att det känns så pinsamt och det känns som nånting annat som jag inte riktigt har ord för, för att jag trodde jag var den ända som hade fotfobi… Jag själv hade problem när jag låg inlagd på psyket när jag skulle klippa tånaglar och ta bort fotsvamp och tvätta fötterna fick använda 4 handskar alltså 2 på varsin hand och handsprit med 85 procent alkohol och massa andra medel höll nästan på att spy… Vissa andra som låg inlagda på psyket gick barfota då och då… Och jag fick en sån panik jag fick ju prata med chefen i den avdelningen angående om detta och hon ordna så att alla ska ha antingen skor eller strumpor ute i korridorerna, matsalen, tv rummet och samlings rummet etc…



Kommentera

