h1

Det är inte kärlek att mata sitt barn till döds!

februari 28, 2007

Connor är 8 år och kan bli omhändertagen av myndigheterna, föräldrarna älskar honom till döds. Han väger 89 kilo. Och det slog mej att det är betydligt mycket, mycket mer än mej och den stackars killen är bara 8 år. Hans 7 min korta promenad till skolan har han problem med. Varför gör man så mot sitt eget barn? Det är ju som förälder du har ansvaret, du har ansvaret att se till så att barnet inte blir så tjock och får problem. Det är du som väljer vad de stoppar i sej. Jag kan inte förstå hur man kan vara så oansvarig som förälder.

Och jag är inte perfekt med min kost själv, jag felar. Mina barn kan vid enstaka tillfällen få godis mitt i veckan, vi kan äta skräpmat mitt i veckan osv. Det händer inte ofta, men det händer. Sedan är inte mina barn förvisso inga kakmonster. Det är ytterst sällan de äter kakor rätt om vi har kakor hemma. Men man ser ju lite själv vart det bärkar hän innan barnet blir så tjockt som i connors fall. Man måste ju ha ett hum om hur det kommer att sluta. I mina ögon är det inte kärlek att mata barnet tills det får problem att röra sej, tills det får problem att andas. Det ligger under någon helt annan nivå än kärlek för mej.

Miss Hanna har med skrivit om detta idag, och där inne hittade jag även en länk om hur man räknar ut sitt BMI. Intressant tyckte jag. Där går även att räkna ut sitt kroppsfett om man har sina mått. Nu har inte jag mina mått men ska ta det, för det vore intressant att veta hur mycket kroppsfett man har.

På 4 svenska sjukhus erbjuds matsäcksoperation för barn med livsfarlig fetma, barn mellan 14-18 år. Då kan man verkligen säga att fetman spridit sej och blivit ett problem bland barn i sverige. Ett 40tal undomar har blivit erbjuda att delta i programet, och barnen väger 100-150 kilo. Vill man verkligen att sitt barn ska se ut så frågar jag mej. Nu finns det nartuligtvis sjukdomar som orsakar fetma med, men så är det inte i alla fall. Operationen går ut på att minska näringsintaget. Men varför tänker man inte efter som förälder innan man låter sina barn bli så feta. Det är ju föräldrar som bär ansvaret.

(Bild är tagen ur aftonbladet, det är connor på bilden som äter middag)

Andra bloggar om: Aftonbladet, föräldrar, Kost, fetma, övervikt, barn,

8 kommentarer

  1. Intressant. Man kan ju fråga sig hur det kommer sig att fetma har blivit ett så stort problem i västvärlden. För 30 år sen (när jag var liten) var det väldigt ovanligt med feta barn. Vad är det som förändrats?
    Våra matvanor har förändrats helt, speciellt barnfamiljers. Då åt vi hammalagad mat varje dag. Aldrig snabbmat. Vi åt aldrig chips och läsk var bara nåt man fick på lördan. Men, framförallt rörde man på sig hela tiden. Gick eller cyklade till skolan, var ute och lekte. Ingen TV, dator osv. Jag tror inte att man kan skylla allt på föräldrarna heller. Visst kan man styra sina barns vanor, men hela samhället har förändrats. De som har anlag för fetma har svårare att klara av att hålla vikten i dagens samhälle. Hela vår livsstil idag är som gjord för att vi ska bli feta.


  2. Nej du har rätt faktiskt, hela samhället har förändrats så det är klart att inte allt hänger på föräldrarna. Jag håller med dej där. En intressant kommentar, Som tåls att tänka på faktiskt :)


  3. Ja usch det var en otäck olycka det. Ja det ryser i hela kroppen när man tänker på det och min första tanke var oxå känner jag någon som kan ha suttit på bussen. Ja det är det värsta som kan hända en människa att missta en man älskar. Kram på dig!!


  4. Pärlan: Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska svara dej på den kommentaren, du gör mej förvirrad, jag vet inte riktigt vad du pratar om *S* :) Kram


  5. Eeeeeeeeeeeeeh hihihihi jag lämnade visst fel svar eeeeeeeh ja jag hade kopierat mitt svar för att ibland så publiceras dem inte så slipper jag skriva om dem …asg!!!

    Svar på ditt inlägg ja nä det är verkligen ingen kärlek till sitt barn om man övergöder dem.

    Kram från en virrig Pärla hihihi


  6. Pärlan: Haha ja jag blev en anning förvirrad *Skrattar* :)


  7. Ja nä det förstår jag att det ej kan vara lätt att svara på min kommentar hihihi ….. men jag skickade sen en mer korrekt kommentar till dig som finns ovan. Kram från tokfian


  8. Stackars barn. Dom måste ju må skit dåligt.



Kommentera

