h1

De behandla mej som ett barn!

februari 28, 2007

Jag har träffat många hemska människor i mitt liv, men denna människan tar nog priset på allt. Den nya socialsekretaren som jag blivit tilldelad är den mest känslokallaste människa jag träffat. Hennes jobb som socialsekreterare är förmodligen att sätta sej på så många människor som möjligt, att trycka ner så många människor hon bara träffar, att få dem att känna sej värdelösa är nog hennes motto i livet. 2 dagar irad har hon fått mej att bli illamående av ångest när jag lagt på.

Min förra socialsekreterare lät mej betala mina räkningar själv, men denna månaden ska jag tydligen ha med mej en annan socialsekreterare in på banken så att hon kan kolla så jag betalar mina räkningar. Det hjälper inte att skicka kvittot som jag alltid gjort innan, utan nu måste jag ha med mej en person in i banken. Jag behöver ingen barnvakt som håller mej i handen. Detta skulle hänt idag. Men Lillaängel fick magsjukan inatt. Och när de ringer 14.00 och säger att de ska komma nu, säger jag att de inte kan det för att jag inte kan idag, eftersom lillaängel är sjuk. Vi får ta det imorgon svarar jag henne då. Nej, detta måste ske nu så då får din mamma ta hand om henne. Men herregud, min mamma jobbar. Hon kan inte alls ta hand om henne nu.

Efter mycket bittra sura miner gick de med på att göra detta imorgon, men då måste jag ha en tid sa jag så att jag kan fixa barnvakt. Tror ni jag fick en tid? Nej, det skulle jag fixa efter telefonsamtalet imorgon tyckte de, jag skulle också kolla upp bankens tider. Hur ska jag kunna fixa en barnvakt om jag inte vet NÄR barnvakten ska vara barnvakt. Till slut sa hon till mej, nu får du fan ta och hjälpa till lite här. Ja, vaddå hjälpa till, jag har sagt att jag kan betala det via mammas internet bank och skicka dem kvittot, men det får jag ju tydligen inte.

Så då ska jag dessutom kosta på mej 100:- för att gå till banken och betala de 2 räkningarna, jag sa även till henne att 100:- är mycket pengar, men det brydde hon sej inte heller om. Efter det samtalet var det nära att jag kräktes, ångesten blev så påtalig, de får mej att må så jäkla dåligt. Och allt för att jag inte har ett jobb, men ska jag behöva utsättas för detta, bara för jag inte har ett arbete. De får mej att må så dåligt så jag lovar hade jag inte haft barnen hade jag aldrig mer satt min fot på socialförvaltningen. Jag hade hellre varit uteliggare, för det är inte värt att bli såhär kränkt. Det är inte värt att må dåligt för att andra människor kränker en, behandlar en värre en ett barn.

Jag mår så jävla dåligt över hennes sätt att vara mot mej så jag vill helst av allt aldrig mer prata med henne, jag vill inte träffa henne. Jag vill inte låta henne kränka mej, jag vill inte låta henne sätta sej på mej. Men måste väll stå ut för barnens skull..

11 kommentarer

  1. Går oxå på soc.. och visst har dom en attityd! Men det är är för mycket =O Jag är chockad! Visst, jag låter soc betala min hyra för att jag inte har skrivare hemma och vill inte betala avgiften man får betala bara för att få det där kvittot! Men däremot skulle dom aldrig kräva att vara med på banken för att se om jag betalar den! Kvittot talar ju för sig själv ju! Låter som du fått en riktigt skitkärring till soctant! Sorry uttrycket.. men hittade inga ”finare” ord! Går det inte ringa till socchefen och höra efter om det går att byta socialsekreterare eller om det verkligen är en rimlig grej hon ställer på dig? För det där är verkligen kränkande!! Att dom kränker en och sparkar på någon som redan ligger.. gör inte precis att man reser sig snabbare upp och får ett jobb snabbare, vilket verkar vara det dom tror =(


  2. har tack och lov aldrig behövt besöka soc och tur är väl det för dom. I det fallet som du skriver om för dig så låter det helt otroligt konstigt. Bara för att man behöver deras hjälp är man väl inte omyndigförklarad. ´Du klarar ju av att ”ta hand”om två barn eller ska hon vara med när du ”nattar” dem också så att allt går rätt till.
    Förresten det gör de väl redan, för de kommer väl och besöker dig då och då om jag minns rätt(har läst din blog ett tag)
    Vad svårt det måste vara att stå där och behöva t emot de hon säger utan att kunna be henne dra nåt riktigt gammalt och äckligt över sig.
    MEN stå på dig
    hälsningar Steffie


  3. Tina-Pina: Ja de verkar tro det att om de sätter den farten på en så får man jobb fortare, men det är precis tvärtom, precis som du beskriver. Men skönt att veta att man inte är ensam om att behöva gå upp dit. Jo jag ska försöka byta, jag klarar inte alls av att ha henne :O(

    Steffie: Ja precis, du har så rätt. Jag är ju redan övervakad som det är, och det är i grunden deras eget fel men lägger det på mej av någon konstig anledning. Det är så det känns, som de vill omyndigförklara mej :( Tack för ditt stöd. ”Love!”


  4. Hej
    Läste lite…och jag har också erfarenhet av soc….

    Lycka till och stå på dig…och låt inte någon trampa på dig!


  5. Surpottan: Tack, nej jag lovar att stå på mej :)


  6. Det låter inte klokt hade dom velat kanske få lite magsjuka så hade du kunnat ta med dig henne. Dom tänker inte längre än näsan ibland..

    kolla här..
    http://blogg.aftonbladet.se/11801/perma/300385


  7. barba: nej det gör de verkligen inte :(0


  8. Men HJÄLP vilket konstigt beteende! Förstår att du blir arg…

    Försök att inte ta åt dig för mycket, utan tänk istället att hon kanske har en dålig dag eller nåt.

    Och ifrågasätt henne (inte argt, utan helt vanligt bara) varför det inte fungerar för henne som fungerat tidigare.


  9. Dom e ju sjuka i huvudet!

    Kram


  10. Jag tycker det där låter väldigt underligt. Vet inte ens om de får göra sådär. Tycker du skall klaga på henne. Gör en skriftlig redogörelse för hur det har fungerat och hur du känner med hennes nya rutiner. Se till att chefen på kontoret får det. Ta hjälp av lagen. I socialtjänstlagen står det att socialtjänsten skall under hänsynstagande till människors ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resursen.
    Den behandlingen du får känns inte speciellt frigörande.


  11. E: Nej jag tror inte att de får göra såhär mot mej heller. Men jag ska kolla upp detta. Tack för din kommentar :)



Kommentera

