h1

Polisen som sköt ner Daniel blev friad.

februari 23, 2007

För snart 2 år sedan sköts Daniel ihjäl av en polis. De var 4 poliser mot Daniel, men enligt polismannen så handlar det om nödvärn. Daniel hade mått dåligt en tid och föräldrarna ringde för till polisen för att få hjälp. När polisen kom till plats hade uppträdde Daniel väldigt aggressivt och hade en kniv i varje hand, När han sprang mot polisen och skulle gå till andfall sköt en av poliserna honom i magen. Och han dog senare på lasarettet. Daniels pappa anser att skjutningen var en ren avrättning.

Anledningen till att föräldrarna hade ringt var att de ville att han skulle få vård. De säger själva till aftonbladet att de aldrig trodde att poliserna skulle komma dit och skjuta ner honom.

Expeter har även uttalat sej om domen, en av experterna säger såhär:

Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi.
-Generellt kan man säga att det är väldigt svårt att döma poliser för den här typen av brott. Det kräver att man får andra poliser att vittna emot och det är nästan omöjligt.

Jag är ingen expert, men jag kan ändå tycka att polisen andvände för mycket våld i detta fallet. De var 4 poliser och de borde kunnat hitta en annan lösning på problemet, de kunde ha försökt att undvika våld ända in i det sista. Sedan trodde jag att poliser siktade på benen när de sköt, inte att de siktade på magen. För det säger ju sej självt att i magen finns massor av organ som är nödvändiga. Jag tycker att man borde veta så pass mycket som polis att man försöker sikta i foten eller i benet. Sedan kan det ha varit svårt eftersom han sprang. Men man kunde ha försökt med andra metoder före att skjuta ihjäl honom. Jag förstår att föräldrarna är besvikna och att de känner som de gör.

I en artikel hävdar han att polisen inte talar sanning, och om det är så vet bara de som var med. Men om det skulle vara så att polisen inte talar sanning om det som hände, ska han nog söka sej om efter ett annat arbete tycker jag.

Andra bloggar om: Polisen, Nödvärn, självförsvar, Avrättning,

5 kommentarer

  1. Jag vill på inget sätt försvara polisernas agerande, är för dåligt insatt i fallet. Men av egen erfarenhet vet jag att denna typ av personer (i mitt fall patienter) är mkt oberäkneliga och med sin ändrade sinnesstämning också erhåller en oanad förmåga (särskilt aggressiv sådan).
    Tragiken i det hela är att vårdkedjan inte funkar för killen skulle fått hjälp lååååångt innan!
    bra inlägg!


  2. Soulsister: Det var en dokumentär om detta fallet för ett tag sen som jag tittade på. Tror det kan ha varit insider men är inte riktigt säker. Nej jag tror att de personerna kan vara mycket opålitliga, men vill även hävda att de kunde siktat på benen..
    Och ja han skulle absolut fått vård tidigare.
    Tack :)


  3. ”men vill även hävda att de kunde siktat på benen..”

    Var det inte just det som polisen gjorde, men att kulan rikoschetterade upp i buken?


  4. Saftblandaren: Jo du har rätt, jag visste inte att det var så när jag skrev detta. Jag har läst mej till det efteråt.


  5. Var det inte så att den kula som träffade Daniel var en rikoschet? Och att den först träf´fade järngrinden?



Kommentera

