h1

Om jag söker jobbet som häxa, får jag iallafall chansen att resa till blåkulla.

februari 23, 2007

Häxor sökes på aftonbladet. Och det vore nått för mej, för jag känner mej som en riktigt häxa mellan varven. Men nu var det inte häxor i den bemärkelsen de sökte, utan en tjänst i jönköping som ligger ute på aftonbladet och de söker häxor som kan lägga tarotkort och spå i kulor osv. Och det kanske inte riktigt är min grej, även om det vore kul med ett udda jobb.

Häxor förr var en vis gumma och ännu längre tillbaka var häxor trollkunniga och därav visa. Men vis vill jag inte heller kalla mej. Även om jag kan känna mej som en riktigt häxa ibland. Men allt hänger ju på ordets betydelse, för mej kan även en häxa vara en riktigt satkärring. Ordet häxa blev känt under 1600 talet där häxprocesserna var mest känd. Och en sådan häxa kanske jag inte vill förknippa mej med. Men visst är det kul med spåkort och andra övernartuliga saker inom en viss gräns. Men allt kan gå till överdrift och allt kan bli farligt om man leker med. Och om man tror på sånt.

Jag tror nog att det finns seriösa tarotläggare, men sedan finns det otroligt många oseriösa med, och skulle jag ta den tjänsten skulle jag bli oseriös med tanke på att en spåkula för mej är nog inget jag tro man kan se i, även om jag är öppen för det. Därimot tarotkort tror jag på. Men då måste man nog vara väldigt kunnig inom det område.

Men jag har nu insett att det var inte den sortens häxa de sökte och kan ju därför inte söka det, hade det varit en riktigt satkärring de hade sökt, hade jag varit i högsta grad lämplig för det jobbet. Fast om man vänder på det, om jag skulle söka det där jobbet som häxa, hade jag ju iallafall fått chansen att resa till blåkulla till påsk. Och det kunde ju varit en intressant upplevelse, om inte annat en väldigt bra merit kanske.

Fast om jag då vänder på det igen så skulle jag gå miste om påskägget, ett väldigt svårt val!

Andra bloggar om: Häxor, jobb, Aftonbladet, Arbetsförmedlingen, Tarotkort,

 

7 kommentarer

  1. Fast spå kanske inte är så svårt. Sitta stilla, betrakta de som ska bli spådda, tala långsamt. Ha fantasi.
    Det går nog bra. Försök.


  2. Rs: Nej, du kan ha rätt. Men om jag inte ser nått och de sen tror på fullaste allvar på det jag säger, då lurar jag ju dem. Fast å andra sidan får jag ju betalt för att luras då. Haha ja det kanske vore nått det :)


  3. Du kan få låna min kvast och Zingo våran katt hon är kolsvart.

    //Carola


  4. Carola: Då blir jag som gjord för det där jobbet :)


  5. Ja, ajg såg också annonsen. Det står mellan häxa och Fröken Sverige…..hahahaha som också har annons ute nu. *L*


  6. Jag har diplom en utmärkelse att få spå i tarotkort, men gör det aldrig. Däremot är häxa ett väldigt positivt ord för mig. Har en dotter som ser ut som en häxa. När jag säger det så reagerar alltid omgivningen. Hon själv känner sig stolt. Min dotter är en väldigt vacker häxa.


  7. tjänsten är tillsatt av mig *ASG*



Kommentera

