h1

Hårfärgen kan ge brännskador.

februari 15, 2007

Läste på aftonbladet och blev påmind om hur det var en gång när jag skulle bleka mitt hår. Rätt som det var när jag satt där med blekningsfärgen på huvudet blev det skitvarmt. Det kändes nästan som det kokade ur hårbotten på mej. Och när jag tvättat ur det hade håret gått sönder på mej. Min mamma hade varnat mej för det innan, men vem lyssnar på sina mammor?

Nu skriver Aftonbladet om tjejer som fått brännskador av att bleka håret. Det är bilder på hårbotten där det blivit bränskadat. Frågan är om det hjälper, om tjejer sluta färga håret efter det. Eller fortsätter tänka, ”det händer inte mej”.

Utdrag av aftonbladet:

Jenny Smith är tolv år och hon kommer förmodligen alltid att ha en kal fläck på huvudet.
– Läkarna har sagt att jag inte kommer att få tillbaka hår där.
Hennes pappa, James Smith, är själv läkare och han har försökt att få reda på vad som gått snett.
– Det har inte gått. Jenny lider, familjen lider. Det har varit, och är, fruktansvärt, säger han.

Nu var det en speciell hårfärg, men tror inte det spelar så stor roll. Jag tror att det kan hända med alla hårfärger. Men man ska nog akta sej för att ha i det för länge i håret iallafall. Jag hade haft i mitt i ca 35-40 min när det började bli varmt. Men hade jag läst den där artiklen innan, hade jag nog inte vågat göra det mer sen.. :)

7 kommentarer

  1. vad som gått snett , kan vilken frisör som helst svara på*ler*
    blekning och färgmassa är frätande i hop med väteperoxid och för långvärkningstid och okunskap.

    Därför är det för mig obegripligt att hårfärgningsmedel sälj i handeln, utan borde bara säljas hos frisörer.


  2. Tyrla: Ja du har faktiskt rätt där. Det skulle enbart bara få säljas hos frissan. :)


  3. Hej Love. Bra att du inte är sur på mig från Auntees sida.. för som jag skrev det var inte att gå på dig.. men jag reagerade…

    Kramen på du i massor

    Pys


  4. Ja.. det var ju så det kändes..

    Jag känner dig nu vet du och hur du skriver.. men ibland blir det fel och då kan det kännas skönt om någon påtalar det på ett lite fint sätt.. som jag hoppas att jag gjorde…

    Kram igen Pys


  5. läskigt ifall man vaknar upp och håret ligger kvar på kudden. huäääääe…


  6. Barba: Haha ja det kan ju förstå att du tycker skulle vara läskigt :-=)


  7. Otäckt egentligen, tur att jag nästan aldrig färgar håret!



Kommentera

