h1

Ordet förlåt!

februari 14, 2007

Ett ord som jag tycker är så himla viktigt är ordet förlåt. Det ordet andvänds för lite tycker jag. I alla situationer och i alla sammanhang. Jag och min mamma hade ett samtal för väldigt länge sen. Och då sa hon såhär ”Något jag verkligen försökt lära er är ordet förlåt. För det finns inget svårare ord att säga, och det finns inget ordet som värmer så, och bär på så mycket stolthet som ordet förlåt.” Det fick mej att tänka efter..

Innan kunde jag inte säga förlåt för min stolhet tog över. Det ordet är det som suttit längst inne i mej. Men det har jag verkligen jobbat upp. Förut hade jag jättesvårt att säga förlåt. Det gick bara inte, jag gick flera dagar innan jag kunde få fram ordet. Men nu kan jag känna ibland att jag säger förlåt oftare än vad det kanske egentligen behövs. Bara för att man vill visa att man är ledsen om man sårat osv.

Och det är också något jag försöker lära mina barn, att de ska säga förlåt. Att man inte ska såra någon annan, och att det är väldigt viktigt att säga förlåt när man sårat någon annan. Förlåt är ett ord som andvänds för sällan. Och ett ord som kan betyda mycket.

7 kommentarer

  1. KRAAAAM PÅ ALLA HJÄRTANSDAG!


  2. Depps: tack detsamma :)


  3. jag har lagt till ditt brev i inlägget…


  4. Håller med dig fullständigt! Det är någonting som jag påminner min dotter om hela tiden att hon ska lära sig säga förlåt om hon sårat någon. Jag hoppas hon tar med sig detta även senare i livet. Kram Terese


  5. det va väldigt snygg och fint sagt av din mamma, hela inlägget är fint..
    Jag hoppas du fårstår att inlägget jag skrev om de som flyr inte va riktat mot dej :)
    kram


  6. Tina: Nejdå det är ingen fara :) Kram

    Terese: ja jag tycker det är jätteviktigt. Kram


  7. Ja, du har rätt i det du skriver Love. Människor ska inte bli kränkta eller behöva utstå personliga påhopp. Så vad bör göras? Att älta det om och om igen, dag ut och dag in. Att Sigge stoppar alla som skriver påhopp? Det vore en suverän funktion att alla ord som kan länkas till ordet påhopp, censureras direkt. Men då har man yttrandefrihetens vara eller icke vara. Om ni som läser det jag skriver så har jag inte tagit direkta ställningstagande utan har reagerat på det ständigt återkommande pajkastningsdebatter som flammar upp till och från, från många olika vinklar, perspektiv och vrån. Det är som att hälla lite mer bensin på en oljekälla. Ska alla som är nyblivna bloggare uppdateras med alla de åsikter som har förekommit från den dag bloggen startades? Så är hjulet åter i rullning och flera blir sårade och ledsna och så vidare och så vidare.
    Ska den bloggen vara någon typ av evighetsmaskin där allt går om och om igen?
    Jag önskar att samtliga inblandade kunde be varandra om ursäkt och därefter vägra läsa motståndares inlägg. Det borde finns en funktion som gör att man kan spärra inlägg från någon speciell bloggare i och med nyfikenheten tar över förståndet i att läsa vad de andra skriver. Ärligt talat har jag läst personliga påhopp från många olika bloggare, och visa inlägg har fått håret att resa sig på mitt huvud. Och ändå läser jag så få direkta bloggar? Jag läser de inlägg som av olika anledningar intresserar mig.
    Jag började blogga för att jag tyckte om att läsa om människors olika synpunkter så allt mellan himmel och jord. Jag började välja ut några bloggare som fångade mitt uppmärksamhet och ignorera andra bloggare som inte tilltalade mig. I och med jag läst mer än skrev började jag bildblogga. Som en motvikt och som tack för att så många bjöd på sig själva , men även ett försök att sätta lite färg på bloggen.

    Illustrationen är min känsla i hur jag upplever bloggen som konstnär. Ja, varför har jag inte lämnat aftonbladet helt? Av den anl till att jag har skribenter där som jag tycker om att läsa. Men visst, efter ett inlägg fick jag svaret att har man raderat sin blogg där, då får man inte skriva där heller. Så jag skriver på min blogg, här. Som utomstående.

    Men visst, anses jag vara så obekväm, så får jag hålla mig undan därifrån och söka andra bloggar som kanske fångar mitt intresse. Jissus, vilken tur för bloggen att jag bildbloggade mer än ordbloggade, med tanke på att detta är en av de få inlägg som jag har skrivit? Om jag bortser från de dikter jag skrev på bloggen, vill säga…Med vänliga hälsningar tillbaka. Margareth



Kommentera

