h1

För vissa innebär alla hjärtans dag ensamhet!

februari 14, 2007

Alla hjärtans dag är dag som är fylld med kärlek, lite överskattad kan jag tycka. Varför inte visa sin kärlek till andra alla dagar, varför just bara den 14 februari. Men visst tanken är fin. Och dagen blir större och större för varje år upplever jag. Men denna dagen medför inte bara glädje, den medför även ledsamhet hos dem som inte får blommor, choklad eller kort. Ensamheten en sån här dag kan bli stor för många.

På högstadieskolan Vasa real är skolan stängd idag. Dels för att de som känner sej ensamma inte ska behöva uppleva det så starkt. En fin tanke från skolan tycker jag. Många känner sej utsatta en sån här dag, och i vissa fall på skolan övergick det till mobbing. Och att då skolan stänger ner skolan denna dagen, tycker jag är ett bra sätt att förebygga mobbing på!

Ett år provade det att alla elever på skolan fick blommor av skolledningen. Men det blev för dyrt så det kunde de inte fortsätta med. Också en väldigt fin tanke tycker jag. Det är viktigt att tänka på att det faktiskt finns de som känner sej väldigt utanför en sån här dag. Som ung kan det kännas jättehårt om elever på skolan går omkring med fina blommbuketter, medans andra inte får så mycket som ett kort. Eller en uppskattning.

Visst går det inte lösa mobbing med en enda dag, men det är bra början på skolan tycker jag!

3 kommentarer

  1. Önskar att nån kunde ha kommit på den här idén när jag gick i skolan, skulle suttit fint med en extra ledig dag :-)


  2. Robert: Ja & även en bra ide tycker jag :-)


  3. […] känner sej just ensamna denna dagen. Människor som inte har någon att dela det där fina med. För 2 år sedan skrev jag om detta med. Och i denna frågan har jag inte ändrat mej på en. Ganska kul att gå tillbaka och läsa vad man […]



Kommentera

